🎧 Recenze: Sarah J. Maas – A Court of Silver Flames

Formát: audiokniha 🎧
Čte: Stina Nielsen
Jazyk: English
Content Warnings: trocha násilí, ptsd, trauma, sex, 18+

zde

Nástin děje:

Nesta je traumatizována vším, co se jí v průběhu série stalo a své problémy řeší alkoholem, nevázaným sexem a utrácením peněz své sestry Feyry. Ta toho má po několika měsících konečně dost a Nesta se musí rozhodnout – buď s tímto sebedestruktivním chováním skončí a nechá si pomoct, nebo si může sbalit kufry a jít. Nesta se rozhodne pro první z možností. To znamená, že musí pracovat a pomáhat kněžkám v knihovně a pod dohledem Cassiana trénovat, aby se naučila ovládat své nově získané vílí tělo, které doposud jen huntovala nezřízeným pitím. Nestě se toto řešení samozřejmě příliš nezamlouvá a Cassianovi to dává pocítit. Mezitím vílímu světu Prythianu hrozí další nebezpečí, protože se královna Briallyn hodlá pomstít za příkoří, které jí bylo v předchozích dílech série způsobeno. K tomu chce využít předměty s obrovskou kouzelnou mocí a je na Nestě, aby tyto předměty našla dřív než královna a pomohla svět fae zachránit.

Můj názor:

Jsou knižní postavy, které nemáte rádi a pak je tady Nesta - ztělesnění nejhorších a nejvíc iritujících vlastností, které může hlavní hrdina knihy mít. Nesta byla příšerná od prvního dílu série a rozhodnutí Sarah J. Maas věnovat jí celou knihu stále nechápu. Musela jsem na několik týdnů knihu odložit, abych si nevytrhala všechny vlasy, nikdy mě totiž postava knihy nerozčilovala tolik jako Nesta. Celou dobu jsem doufala, že ji Cassian (případně Rhysand) probodne mečem nebo shodí z útesu, protože to by byl dle mého názoru jediný adekvátní konec této knihy. Nemám ráda 'bullies to lovers' a Nesta je bully. I přes veškerou snahu spisovatelky vysvětlit důvody Nestina chování s ní zkrátka nedokážu soucítit.

Nesta je sobecká, sebestředná mrcha bez kapky sebereflexe, která není schopná se sama o sebe ani v nejmenším postarat a chová se odporně ke každému, kdo ji chce pomoci. Svůj vztek si nejvíce vylívá na chudáku Cassianovi, kterého střídavě uráží, ponižuje a svádí, a to se opakuje do konce knihy.

„Cassian leaned to whisper in her ear, “The first time I saw that look on your face, you were still human. Still human, and I nearly went to my knees before you.“**

Nikdy mě nezajímalo, co s Nestou bude a ani tato kniha můj názor na ni nezměnila. Na těch 650 stranách sice dochází k jakémusi vývoji její postavy a ona si časem začne uvědomovat, jak příšerně se chová k lidem, kterým na ni záleží. Její prozření vždy však trvá pouze krátkou chvíli a ona se záhy vrací zpátky ke své nesnesitelné sebelítosti, nihilismu a zuřivosti a opět v afektu zraňuje všechny okolo, takže 90% knihy k žádné výrazné změně její příšerné osobnosti nedojde. Mimochodem dát takovéto postavě navíc ty nesilnější magické schopnosti mi nepřipadá úplně férové.

„Everyone fucking hates you. Is that what you want? Because congratulations, it’s happened.“**

V knize jsou určitě momenty, které se mi líbily a dostalo se na velmi zajímavá témata jako například illyrianské ženy a jejich postavení, valkýry a jejich tréning a scéna Nesta vs příšera z močálu byla naprosto skvělá. Přesto se nemohu zbavit dojmu, že kdyby byl hlavní postavou někdo jiný, mohlo to být lepší.

Kdybychom navíc snížili počet explicitních sexuálních scén alespoň o trošku, mohla být kniha o polovinu kratší. Z young adult fantasy, kterou byl ACOTAR v první knize, jsme se dostali k erotickému románu a samotný děj je odsunut na druhou kolej, a to je v tomto případě trochu škoda.

„Gwyn whispered, 'I am the rock against which the surf crashes.' Nesta straightened at the words, as if they were a prayer and a summons. Gwyn lifted the blade. 'Nothing can break me.'“**

Už v předcházející knize A Court of Frost and Starlight si Maas hrála s různými pohledy ve vyprávění a bylo to celkem matoucí. Příběh této knihy je vyprávěný z pohledu Feyřiny sestry Nesty (občasně z pohledu Cassiana), ale na rozdíl od předchozích knih se jedná o er-formu, což je najednou zvláštní změna a ne zcela vítaná. Dá se na to ovšem zvyknout.

Ač to tak nevypadá, nemohu říct, že by se mi kniha vůbec nelíbila, protože má své dobré momenty a díky tomu, že jsem si celou sérii oblíbila, nemohu ani tento díl hodnotit zcela špatně.

Audio:

Problémem audioknih ACOTAR je, že během 4 dílů a 1 novely se vystřídají 3 vypravěčky. Je to stejně nepříjemné, jako když vám v půlce seriálu vymění dabéra vaší oblíbené postavy. Stina je bohužel ze všech tří nejhorší. Z nějakého důvodu se rozhodla příšerně přehrávat a dramatizovat emotivnější scény a minimálně ze začátku, než si na to zvyknete, to působí dost rušivě. Do intimních scén se dokonce pouští s takovou vervou, že jsem v kapitole 51 vyprskla rozkousanou papriku přes půl kuchyně.

Komu bych doporučila:

Pokud jste fanoušci série, tak by vám tato kniha asi neměla chybět. Přestože byla pro mě z dosavadních dílů nejslabší, těším se na další, které v sérii vyjdou.

Četli jste tuto sérii? Jaký máte názor na Nestu?