The Turn of the Screw – Komu straší ve věži?

🎧 Recenze: The Turn of the Screw – Henry James

Celkové hodnocení:
⭐⭐⭐
Hodnocení audia: 💙💙💙💙💙

Žánr: horror, classics, historical fiction
Charakteristika: literatura 19. století, guvernantka, výchova dvou sourozenců, duchové, duševní nemoc
Formát: audiokniha 🎧
Čte: Emma Thompson, Richard Armitage - úvodní slovo
Jazyk: English
Content Warnings: smrt dítěte

U nás je kniha přeložena a známa pod názvem Utažení šroubu.

Nástin děje:

Mladá guvernantka je najata, aby se starala o synovce a neteř movitého muže, který pracuje v Londýně a na děti ve svém sídle v Essexu nemá čas. Z počátku se vše zdá idylické a děti jsou jako dva andílci. Zanedlouho však guvernantka začne vídat v domě a na jeho pozemcích přízraky muže a ženy, které jako by děti pronásledovaly. Žena se proto rozhodne celé situaci přijít na kloub a děti za každou cenu před zlými duchy ochránit.

Můj názor:

Pro mě trochu nezvyklý žánr. Tuhle hororovou gotickou novelu od Henryho Jamese jsem měla číst v rámci kurzu na škole. Místo toho jsem se podívala na film. Protože mám zpětně výčitky, rozhodla jsem se, že si tento příběh přečtu (samozřejmě to vůbec nebylo kvůli tomu, že úvod audioknihy čte Richard Armitage) a mám pocit, že ... vážně stačilo se podívat na film.

„When I'm bad, I am BAD!“**


Já vím, je to klasika, ale doba se změnila a dnes už je většinou čtenář zvyklý na trochu jiný styl vyprávění a tempo. Aby pro mě kniha skutečně vyznívala jako horor, musely by být scény více děsivé a napětí lépe vystupňované – dětičky měly potenciál být hodně strašidelné. Jinak jsem ale pořád čekala, kdy už se konečně začne něco dít a ono nezačalo. 

Každopádně se mi ale líbí nejednoznačný konec a pocit nejistoty, jestli jsem cvok já, guvernatka, ta děcka nebo autor.

„But if he isn't a gentleman — “
„What is he? He's a horror.“**

Audio:

Ema Thompson byla skvělá a ona sama posouvá svým přednesem příběh o hvězdu výš. Kdybych měla číst fyzickou knihu, nejsem si jistá, že bych to zvládla přelouskat.

„Peter Quint—you devil!“**

Komu bych doporučila:

Bude to znít hloupě, ale pokud nemáte k přečtení nějaký extra důvod, podívala bych se na film z roku 2009. Není nejlépe hodnocený, ale poměrně důvěrně kopíruje knihu.

Znáte knihu nebo film? Je nějaká britská/americká klasika, kterou máte rádi?


Název: The Turn of the Screw
Autor: Henry James
Rok vydání: 2016 (1. vydání 1898)
Publisher: Audible Studios
Délka: 4 h 40 min

Jak / kde jsem četla: Audible, kniha je součástí Audible Plus katalogu a je tedy dostupná s základním předplatným
Užitečné odkazy: ČBDB


**Quotations from: James, Henry. The Turn of the Screw. Narrated by Emma Thompson, Richard Armitage[Audiobook]. Audible Studios, 2016, Audible.com.                
Audiobook cover image source

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu