American Queen – Ve třech se to lépe táhne

🎧 Recenze: Sierra Simone – American Queen

Celkové hodnocení:
⭐⭐⭐⭐
Hodnocení audia: 💙💙💙💙
Spice: 💋💋💋💋💋

Žánr: dark contemporary romance s paranormálními prvky
Charakteristika: 
moderní převyprávění legendy o Artušovi, prezident a jeho milenka, fiktivní politická zápletka
Formát: audiokniha 🎧
Čte: Stephanie Rose
Jazyk: English
Content Warnings: sex, MMF, BDSM, 18+

U nás je kniha nově přeložena pod názvem Americká královna.

Nástin děje:

Greer je vnučka bývalého viceprezidenta, který ji po smrti jejích rodičů od dětství vychovával. Během dospívání má díky svému dědečkovi možnost dostat se na různé slavnostní večírky, kterých se účastní politici z celého světa. Na jednom z nich potkává jako 16letá dívka válečného hrdinu Maxena Ashley Conchestera přezdívaného Ash, který ji pod rouškou noci políbí a do kterého se okamžitě zamiluje. Po pěti letech a po jednom z dalších večírků stráví Greer noc s dalším z členem americké armády, Embry Moorem, který se jí ale stejně jako Ash před léty už další den neozve. Proto je Greer překvapená, když ji po dalších pěti letech Embry vyhledá, aby ji sdělil, že ji chce Ash vidět. Jenže za tu dobu, co se neviděli, se Ash stal americkým prezidentem a Embry viceprezidentem. Vzhledem k tomu, že Ashe nikdy nepřestala milovat, Greer souhlasí, že se stane jeho milenkou. To ale znamená, že se bude muset více vídat i s jeho nejlepším přítelem Embrym.

Můj názor:

Obálka mě příliš nenadchla a bohužel ani anotace. Příběh milenky amerického prezidenta? To totiž opravdu nezní jako zápletka, která by mě zajímala a jediným důvodem, proč jsem se do knihy pustila byla předchozí zkušenost se spisovatelčinou sérií Priestkterá je boží (pun intended 😁).

Už podle názvu série – New Camelot – je zřejmé, že má jít o retelling artušovké legendy. Inspirace je ale nevýrazná a nebýt jmen některých postav, vůbec bych ji nepostřehla. Takže se musím ptát, jestli byly tyto obstrukce s legendou a podivným kouzelníkem nutné. Ano, kouzelníkem. Tento paranormální / fantasy element byl velkým překvapením. Kromě fiktivního státu někde vedle Slovenska 🤷se totiž dočkáme i mysteriózního až magického nádechu v podobě jakéhosi proroctví od Merlina, které mi ale připadalo celkem zbytečné a minimálně v tomto prvním díle nehraje velkou rolu.

American Queen mi potvrdila, že je Sierra skvělá vypravěčka a její způsob psaní mi neskutečně vyhovuje. Z mé zkušenosti dokáže málo kdo zakomponovat tabuizovaná témata do svých děl právě tak jako Sierra. Na jednu stranu dovede zaručit, že mi bude při čtení jejích knih zatraceně nepříjemně, na druhou, že se od příběhu neodtrhnu a budu hltat každé slovo. 

„This is no fairy tale. Or if it is, it's the most fucked-up fairy tale I’ve ever heard of.“**

Priest byl čtivem na hranici mé komfortní zóny a Americká královna na ni kašle úplně. Šokovat je zřejmě jedním z hlavních záměrů spisovatelky a že u toho některé čtenáře znechutí a odradí? To je nevyhnutelné a ztráty jsou povoleny. A když si myslíte, že už vás nemůže nic zaskočit, Sierra vám plivne do tváře a donutí vás zpochybňovat váš i její zdravý rozum další náloží brutálních zvratů. 

V knize se toho totiž děje opravdu hodně. Občas mám pocit, že má spisovatelka klobouk, ze kterého náhodně tahá náměty pro své knihy. V případě American Queen se můžete těšit na slušnou dávku BDSM, nějakou tu trojku lehce posypanou LGBTQ+ zápletkou, což vás nechá na pochybách, kdo že vlastně koho miluje a jak to celé funguje, asi 13 let věkový rozdíl, trauma z války a celé je to naservírované v dramatech rozvrácených rodin a postav, jejichž vzájemná propojení by knize mohla závidět kdejaká venezuelská telenovela. Hm, něco tomu chybí... Incest? Proč ne, pojďme ho přimíchat do naší příběhové kaše, kterou já nakonec stejně přesto přese všechno poslušně zblajznu, poděkuji a požádám o další porci, takže na co si tady vlastně stěžuji. 


Příběh je vyprávěn ve dvou časových rovinách
. Ze začátku to bylo trochu matoucí a měla jsem problém se v ději zorientovat, ale po zhruba 2 hodinách poslechu vám události v přítomnosti začnou dávat větší smysl, protože se budete postupně více a více dozvídat o minulosti postav.

Co se těch týče, Greer, je to standardní dokonalá postavička, kterou opět všichni milují a obletují, přestože ona se výjimečnou necítí. O
bčas se chová dost iracionálně a trpí akutním nedostatkem sebeúcty, protože každá jiná normální dívka by Ashe i Embryho nakopala do zadku po tom, jak se k ní v minulosti zachovali, ale ona jim jejich činy ani slovem nevytkne. Greer bojuje se svými city k oběma mužům a navíc je samozřejmě zamilovaná až po uši od prvního okamžiku. Tenhle insta-love zlozvyk by Sierra ve svých knihám mohla přece jen omezit

Ash, náš kapitán Amerika, všemi milovaný válečný hrdina a nyní prezident je manipulativní bastard. Jeho zálibu v BDSM jsem schopná chápat, jeho zvrácenou touhu ponižovat svého přítele a milenku ne. Množství lidí, do kterých Ash dokáže být zamilovaný najednou, mě nepřestává udivovat. Uznávám ale, že jeho nabalování při prvním setkání s Greer bylo velmi působivé.

Embryho vstup do děje nebyl nejslavnějším a ze začátku mi sympatický nebyl. Když jsem ale pochopila, že žije pod Ashovou nadvládou, začala jsem s ním soucítit. Je totiž chudák jak páté kolo u vozu a v mnoha situacích, kdy mu Ash nařizuje, co má dělat, mi za něho bylo nesmírně nepříjemně. Ash by za to, co svému příteli způsobuje, zasloužil dostat přes rypákPřizvat totiž do ložnice kámoše po prvním rande s holkou a oba je vystavit nepříjemným, trapným a ponižujícím úkolům, je za mě tedy velké 'nou nou'. Místy mám z Ashe pocit, že jeho chování hraničí s psychickým týráním. Obecně je pro mě dynamika mezi všemi třemi postavami těžko pochopitelná, i když velmi originální a zajímavá.

„Just because it’s not common doesn’t mean it’s wrong“**

Pokud jde o erotiku, není ji v knize zdaleka tolik, kolik jsem čekala. Na druhou stranu ale jak jsem již zmínila, se jedná o poměrně vyhraněný typ intimity a rozhodně nebude po chuti každému, přestože zběhlému čtenáři milostné literatury.

Oceňuji 'easter egg' v podobě odkazu na Sierry další knihy – Priest a Sinner. Poznámka, která jasně reflektuje děj těchto knih, velmi pobavila:

„'I'll be as chaste as a priest. I promise.'
'I hear not all priests are that chaste these days.'
'Chaste as a nun, then.'“**

Příběh je vyprávěn z pohledu Greer v ich-formě. Přítomnost Greer vypráví v přítomném čase, minulost v minulém.

Audio:

Interpretka se dobře poslouchala a nemám k jejímu přednesu nemám žádných výhrad. Sérii Priest sice tento příběh nepředčil, ale to by se bez Jacoba Morgana jako vypravěče povedlo asi málo které knize.

Komu bych doporučila:

Sierry psaní opravdu stojí za to, ale pro někoho mohou být témata, která si pro své knihy vybírá nestravitelná a příliš temná. Dokážu si představit, že bude velká spousta lidí, které bude Ash svými libůstkami a dominancí neskutečně štvát a kteří nebudou schopni se přes jeho chování přenést. Já si ale další díly přečtu.
Pokud byste od ní chtěli něco zkusit, ale nemáte s podobnými tématy v literatuře zkušenosti, zkuste nejprve sérii Priest. Je neméně kontroverzní a šokující, ale oproti Americké královně je o něco slabším odvarem. Já za sebe doporučuji především 2. díl Sinner.

Četli jste nějakou knihu od této spisovatelky?


Název: American Queen
Autor: Sierra Simone
Série: New Camelot
Díl: #1
Rok vydání: 2017
Publisher: Tantor Audio
Délka: 12 h

Jak / kde jsem četla: Scribd
Užitečné odkazy: Web spisovatelky, ČBDB, Goodreads


Image by Rahul Singh from Pixabay
Book cover image source
**Quotation from: Simone, Sierra. American Queen. Narrated by Stephanie Rose. [Audiobook]. Tantor Audio, 2017, Scribd.com.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu