A Touch of Darkness – Další pokus o moderní převyprávění řeckých mýtů


🎧 Recenze: Scarlett St. Clair – A Touch of Darkness

Celkové hodnocení:
 ⭐⭐⭐
Hodnocení audia: 💙💙💙💙
Spice: 💋💋💋

Žánr: paranormal / fantasy romance
Charakteristika: moderní převyprávění řeckého mýtu o Hádovi a Persefoně, fiktivní svět, bohové jako celebrity
Formát: audiokniha 🎧
Čte: Meg Sylvan
Jazyk: English
Content Warnings: sex, 18+

Nástin děje:

Aby unikla pozornosti ostatních bohů a přehnané péči své matky, ukrývá se Persefona mezi smrtelníky ve městě New Athens. Je bohyní jara, ale její moc rostliny pouze zabíjí, a proto chce raději zůstat mimo pozornost ostatních bohů a zaměřit se na své studium a kariéru v oblasti žurnalistiky. Hádes je známý pro svůj noční klub, kde uzavírá sázky a hraje hazardní hry se smrtelníky, kteří s ním často prohrají svou duši. Když se Persefona se svou kamarádkou do klubu dostane a náhodou se s Hádem setkává, nevědomky s ním uzavře úmluvu, která ji zavazuje buď do podsvětí během 6 měsíců přinést život, nebo zůstat s Hádem na věky. Během doby strávené snahou cokoli v podsvětí vypěstovat však Háda víc poznává a zjišťuje, že není tím, za kterého ho ostatní bohové i smrtelníci mají.

Můj názor:

Tuhle knihu jsem měla na seznamu k přečtení asi půl roku. Na Tik Toku byla fantasy A Touch of Darkness neuvěřitelným hitem a odstartovala trend čtení příběhů na téma řeckých mýtu, konkrétně toho o Hádovi a Persefoně. Já už mám za sebou Neon Gods, která mě neoslovila a ani u Touch of Darkness jsem příliš nejásala.

Řecká mytologie mě velmi baví, a proto k takovýmto převyprávěním tíhnu. Znamená to ale, že jsem i poměrně kritická, nenechám se utáhnout na vařené nudli a nesežeru spisovatelce každou bejkárnu, která má jakože reflektovat řecké mýty.

U A Touch of Darkness se nemohu ubránit srovnání se zmíněnou Neon Gods, protože obě knihy mají dost společného: zasadily řecké bohy do moderního fiktivního světa a přidaly notnou dávku romantiky a sexu

Přestože ani A Touch of Darkness nemá fiktivní svět zcela dobře vykreslen, jeho budování je v průběhu knihy daleko zajímavější a smysluplnější, než tomu bylo u Neon Gods. Olympští bohové přiznali svou existenci smrtelníkům a jsou nyní něco jako celebrity, které obyčejné lidi fascinují a zároveň děsí. Většina z nich žije na Olympu, který chápu jako velmi luxusní čtvrť, zatímco Hádes ve městě provozuje bary, restaurace a noční kluby, které navštěvují nejen ostatní bohové, ale i VIP smrtelníci. Do jednoho takového se dostává i Persefona, kde se s Hádem potkává a hraje poker.

„Hades chuckled, leaning in so that when he spoke, his breath caressed her lips. 'Oh, darling. You don't know what I'm capable of.'“

Oproti tradičnímu příběhu tedy Persefona není unesena, ale přichází k Hádovi sama. S tím jsem problém neměla. Co mi však vadí, je Hádův zvláštní a pro mě ne úplně pochopitelný systém sázek. Persefona vlastně neví, že s ním sázku uzavírá, protože Hádova pravidla zní jasně: kdokoli prohraje musí odpovědět na otázku. To se i stane, ale z nějakého důvodu je navíc Persefona zavázána Hádovi službou. Proč? To se mě ptáte moc. Zajímalo by mě, jestli jsem jediná, komu něco takového nedává moc smysl. V mytologii (jakékoli) je tolik krásných příkladů, jak "ďábel" oklamal člověka, aby mu upsal svou duši, škoda, že spisovatelka nepřišla s něčím rafinovanějším.


Když Hádes Persefoně řekl, že jako trest má v podsvětí vytvořit život, lekla jsem se, že řešením bude těhotenství. Ještě že tomu tak není. Místo toho se Persefona snaží udělat Hádovi v podzemí zahrádku. Spíš o tom ale jen mluví a místo toho, aby vymyslela, jak se z té šlamastyky dostat, tráví většinu času očumováním Háda
Dočkáme se tedy jen minimálního dějového vývoje, ale tuny romantických řečiček. I tady si myslím, že mohla být spisovatelka trochu kreativnější. 

Pokud jde o postavy, Persefona mi začala velmi brzy lézt na nervy. Nechci být moc zlá, ale byla otravná a natvrdlá

Hádes mi přišel zajímavý (docela rozumný poměr mezi alfa dominantním vládcem podsvětí a citlivým měkkotou), ale jeho osobnost nebyla dostatečně rozvinutá. Čtenář v podstatě ví a vidí jen to, co Persefona, což je i po měsících vztahu jen velmi povrchová charakteristika. Mám v plánu přečíst knihu, která vyšla po A Touch of Darkness a vypráví stejný příběh z pohledu Háda, který věřím, že by mohl mít na události zajímavější názor. Navíc je jeho život daleko atraktivnější než Persefonin. 

„They say Hades is protective of his realm, and while that is true, it isn’t about power. He cares for his people, protects them, and he takes it personally if anyone is harmed. If you belong to him, he will tear the world apart to save you.“

V hodnoceních je často vyzdvihována scéna, kde Hádes peče sušenky, takže jsem čekala něco buď velmi legračního nebo sexy. Přišlo zklamání. Scéna měla potenciál, ale spisovatelka s ní byla hotová asi za 5 minut a mně tedy nijak pamětihodná nepřipadala.

V příběhu se objevují i další olympští bohové jako Hekaté, Afrodita nebo Hermes a můžete zde potkat i pár nadpřirozených bytostí. Mimochodem proč tady mají bohové rohy a parohy, je mi opět záhadou.

Finální zápletka je trochu slabá, ale další díly (i když jich je víc, než bych si přála) mám v plánu si přečíst. Nemohu se však zbavit pocitu, že romantická linka dostala v této knize přednost před fantasy a jedná se tedy spíš o paranormal romance než romantickou fantasy. I proto podle mě není nutné roztahovat příběh na 4 a více dílů.

Kdyby se svět lépe promyslel, spisovatelka přišla se sofistikovanější zápletkou, nechala příběh vyprávět Háda, ponechala téma únosu a ubrala na hubičkách, mohlo to být zajímavé temné fantasy. Takhle je to průměrná romantická kniha s rohatými bohy, nepatrně inspirovaná řeckou mytologií. Velká škoda.

Audio:

Interpretka se mi líbila. Do intimních scén se sice na můj vkus pouštěla až příliš po hlavě, ale jinak to množství postav zvládla velmi dobře.

Komu bych doporučila:

Doporučila bych těm z vás, kteří mají rádi paranormal romance, nevadí jim nějaký ten sex v příběhu a nemají přehnaná očekávání, pokud jde o propracovanost děje. Jestli čekáte něco podobného jako A Court of Thorns and Roses nebo From Blood and Ash, tak byste mohli být stejně zklamaní jako já.


Název: A Touch of Darkness
Autor: Scarlett St. Clair
Série: Hades & Persephone
Díl: #1
Rok vydání: 2020
Publisher: Tantor Audio
Délka: 11 h

Jak / kde jsem četla: Scribd
Užitečné odkazy: Web spisovatelky, ČBDB, Goodreads


Photo by Long Truong on Unsplash
Book cover image source
**Quotations from: St. Clair, Scarlett. A Touch of Darkness. Narrated by Meg Sylvan. [Audiobook]. Tantor Audio, 2020, Scribd.com.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu